برای درک کردن بهتر هاست، لازم است کمی درمورد ساختار سایت بدانیم. ساخت وبسایت اینترنتی، درست مثل افتتاح یک مغازه آداب خودش را دارد. تصور کنید همین حالا قرار است بوتیک خودمان را باز کنیم. حال باید مراحلی را طی کنیم:
۱. انتخاب نام (بخش دامنه)
هنگام راهاندازی مغازه ، باید یک اسم برای آن انتخاب کنیم. برای طراحی سایت هم قدم اول انتخاب نام دامنه است. Domain یا دامنه به صورت «پسوند دامنه.نام دامنه.www» مشخص میشود.
۲. اجاره مغازه (بخش هاست)
خب، حالا باید سری به بنگاهها بزنیم و مغازه مناسبی پیدا کنیم. این مرحله همان مرحلهای است که تا انتهای مقاله با آن سروکار داریم! هاست درست مثل فضای فروشگاه برای یک سایت اینترنتی است. در یک فروشگاه فیزیکی، باید مغازهای اجاره کنیم که اجناس را در آن قرار دهیم. به همین ترتیب، در سایت هم به اجاره فضایی برای قرار دادن اطلاعات، عکسها و فایلها نیاز داریم. این فضا و حافظه هاست نام دارد.
۳. مدیریت فروشگاه (سیستم مدیریت محتوا)
قطعا قرار نیست مغازهمان خالی بماند و هر روز اجناس جدیدی به ویترین اضافه میشوند! در سایت هم باید دائماً مطالب جدید قرار داد و محتوا را بهروز کرد و…. وارد کردن مداوم این اطلاعات با کدنویسی خیلی سخت و پیچیده است! در عوض میتوان از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد. این سیستمها مدیریت و افزودن محتوای جدید به سایت را آسان میکنند
۴.دکور و جذابیت (بخش قالب سایت)
و مرحله آخر، چیدمان و دکوراسیون مغازه است. این مساله در سایتها هم اهمیت دارد. حتما سایتهای زیادی را میشناسید که طراحی شیک و گرافیکی آن جذبتان کرده باشد . طراحی ظاهری سایت با کمک قالب انجام میشود. قالب سایت مثل یک پوسته روی اطلاعات سوار میشود و فونت، رنگ، ابعاد و در کل محیط سایت را تعیین میکند. قالبهای آماده متنوعی برای سایت قابل خریداری هستند؛ اما اگر طرح خاصی مدنظرتان بود، میتوانید از یک طراح بخواهید تا آن را برایتان درست کند!
هاست چیست و چه کاربردی دارد؟
هاست (Host) بخشی از یک سرور است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار میگیرد. در فضای هاست میتوانید صفحات وبسایت، تصاویر، عکسها، و انواع فایلها را وارد کنید. به این ترتیب، کاربران در سرتاسر جهان، میتوانند از سایتتان بازدید کنند.
با اجاره هاست در فضای وب، انگار مغازهای در اختیار دارید که محصولاتتان را در آن قرار دهید. حالا کاربران در هر ساعت از شبانه روز با وارد کردن آدرس سایت شما، میتوانند از صفحاتتان بازدید کنند.
درضمن به هاست، میزبانی وب هم میگویند (کلمه انگلیسی host به معنی میزبانی است.)
سرور چیست و چه فرقی با هاست دارد؟
سرور نوعی کامپیوترهمیشه روشن ومتصل است؛ که منابع مختلفی مانند رم . فضای ذخیره سازی پروژه .پردازنده و ...اما با عملکرد خاص خودش! این دستگاههای قدرتمند از قطعات سختافزاری تشکیل شدهاند که بالاترین قدرت پردازش را دارند. از سرورها برای کارهایی مثل میزبانی وب یا همان هاستینگ استفاده میشود. به دلیل همین کاربرد مهم، این دستگاهها باید همیشه روشن، متصل به اینترنت و در دسترس باشند. البته در بحث های شبکه ای سرور معنی دیگر دارد
وقتی دسترسی فقط محدود به یک شبکه باشد با سرور تحت شبکه روبرو هستیم. (شاید شما هم در شرکتتان سرور مخصوصی دیده باشید که فقط در اختیار شما و همکارانتان است) اما وقتی دسترسی سرور بین تمام کامپیوترهایی باشد که از طریق اینترنت به هم متصلاند، منظور سرورهای اینترنتی هستند. همین سرورها هستند که وقتی موضوعی را سرچ میکنید اطلاعات آن را در اختیار شما قرار میدهند.
و اینکه سرورها در مکانهای خاصی نگهداری می شوند که به آنها مرکز داده یا دیتاسنتر می گویند. معمولا محل اصلی نگهداری سرور در زیر زمین یا اتاقک های مخصوصی است که از هر جهت باید دارای امنیت بالایی باشد و به هیچ وجه نفوذ پذیر نباشد
هاست
بعد از اینکه متوجه شدید مفهوم هاست چیست، باید با توجه به نیاز وبسایت خود (میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی، مقدار ram و..) یک هاست با ویژگیهای مشخصی از شرکتهای هاستینگ اجاره کنید! اینگونه بخشی از منابع یک سرور به شما تعلق میگیرد و میتوانید تمام اطلاعات و فایلهای سایت خود را در آنجا قرار دهید.
در شرکتهای هاستینگ حداقل یک تیم کاردان، در ۲۴ ساعت شبانهروز، آماده هستند تا مشکلات احتمالی را رفع کنند. نرمافزارهایی در سرورها فعال هستند که از کارکرد تمام بخشهای سیستم، گزارشهایی ارسال میکنند تا در صورت بروز خطایی فوراً ایرادات شناسایی شوند. اگر از سیستم خودتان استفاده کنید با بروز هرگونه مشکلی مثل قطع شدن برق، مشکل اینترنت، خرابی سختافزار و… سایت شما از دسترس خارج میشود و برای رفع آن زمان زیادی از شما گرفته میشود.
اهمیت هاست خیلی فراتر از اون چیزیه که فکر میکنید!
برای آنکه وبسایت شما در دسترس کاربران باشد، باید هاستی پایدار و مطمئن داشته باشید. از دسترس خارج شدن وبسایتها به صورت مداوم باعث میشود به فروش و درآمدزایی سایت آسیب جدی وارد شود. همچنین در بحث سئو و قرار گرفتن در نتایج گوگل متضرر خواهیم شد. پس توصیه میکنیم به سراغ هر شرکت هاستینگی نروید.
انواع هاست
بعد از اینکه متوجه شدین سرور و هاست چیست و چه کاربردی داره، حالا باید با انواع آن آشنا بشین. در ادامه به بررسی مهمترین انواع میزبانی وب میپردازیم.
۱.هاست اشتراکی Shared Web Hosting
در این نوع ، یک سرور به بخشهای زیادی تقسیم میشود و هر بخش به سایتی تعلق میگیرد. با این روش در یک سرور ممکن است هزاران سایت میزبانی شود. هاست اشتراکی مقرونبهصرفه است و شما بابت همان مقدار از منابعی که احتیاج دارید هزینه پرداخت میکنید. معمولاً وبسایتها در ابتدای کار و تا زمانی که اطلاعات و بازدید بسیار زیادی ندارند، در هاست اشتراکی میزبانی میشوند. یکی از مشکلاتی که در این نوع از سرویس میزبانی ممکن است ایجاد شود، مشکلات امنیتی است. نفوذ به یک سایت میتواند راهی برای ایجاد دسترسی به سرور و سایر وبسایتها باشد. همچنین وجود حجم بالای درخواستها روی سرور میتواند منجر به افت سرعت سایر وبسایتها شود. بنابراین استفاده از سرورهای ایمن شده و معتبر برای حفظ امنیت و کارایی سایت ضروری است.
۲.هاست نیمه اختصاصی Dedicated Web Hosting
هاست نیمه اختصاصی (vps hosting یا سرور مجازی) یکی دیگر از سرویسهای میزبانی وب است که در آن یک سرور به کمک نرمافزارهای مجازیساز مثل vmware به چند بخش مجزا تقسیم میشود و هر بخش مثل یک سرور مجزا به کار گرفته میشود. در این حالت مشتری منابع و قدرت بیشتری نسبت به حالت هاست اشتراکی در اختیار داره .
۳.هاست اختصاصی Dedicated Web Hosting
در سرور اختصاصی، یک سرور به مشتری اختصاص مییابد و وبسایت او تنها استفادهکننده از منابع آن سرور است. از آنجا که سرور فقط از سایت شما میزبانی میکند، بنابراین نگران کاهش امنیت و سرعت از طرف سایر وبسایتهانیست این نوع هاست هزینههای بالایی داره و برای وبسایتهای بزرگ مناسب است.در این نوع هاست، یک سرور فقط در اختیار یک مشتری قرار میگیرد. پس طبیعتاً مزایای آن بیشتر از نوع اشتراکی است. امنیت بالا، پهنای باند اختصاصی، سرعت زیاد (که خودش بهبود سئو را در پی دارد) از مزایای هاست اختصاصی هستند.
۴.هاست ابری Cloud Web Hosting
هاست ابری جدیدترین تکنولوژی میزبانی وب است. تا اینجا فقط یک سرور میزبان سایت شما بود. اما در هاست ابری چندین سرور از سایت شما پشتیبانی میکنند. به این صورت که نسخههای وبسایت روی چند سرور قرار میگیرد و به طور موازی میزبانی میشود
۵.هاست یا سرور مجازی (VPS)
هاست مجازی (یا سرور مجازی که اکثراً آن را با نام VPS میشناسیم) چیزی بین هاست اختصاصی و اشتراکی است! در این سرویس، فضای یک سرور به کمک تکنولوژی hypervisor تقسیمبندی میشود.
۶.هاست رایگان (Free Web Hosting)
و در آخر هاست وسوسهانگیز رایگان را بررسی کنیم . شرکتهای هاستینگ این سرویس را معمولا با هدف جذب مشتری و تست خدمات ارائه میدهند. قضیه اینجاست که نگهداری سرور در دیتاسنتر، پشتیبانی هاست و خود شرکت هاستینگ کلی هزینه دارند. حالا به نظرتان منطقی است که هاست به صورت رایگان تقدیم مشتری شود؟ قطعا نه! هاست رایگان وجود دارد. اما قضیه این است که هر چقدر پول بدهیم همانقدر آش میخوریم! این نوع سرویس محدودیتهای زیادی دارد که به ریسکش نمیارزد.
چرا انتخاب هاست اهمیت دارد؟
۱.هاست نگهدارندهی اطلاعات محرمانهی سایت شما است. کوچکترین نشر اطلاعات باعث میشود اعتبار خود را از دست بدهید.
۲.مدت دسترسی به سایت هاست مدت زمان در دسترس بودن سایت شما را تعیین میکند! اگر میخواهید مدت زمان بالا بودن سایت شما (uptime) مناسب باشد به فکر هاست مناسب باشید! اگر سایت شما مدام خارج از دسترس باشد کاربران خود را از دست خواهید داد.
۳.تعیین کننده سرعت سرعت سایت در دستان یک هاست و سرور قدرتمند است! سرعت لود وبسایت بسیار اهمیت دارد. این موضوع هم برای کاربرانی که به وبسایت شما مراجعه میکنند حائز اهمیت است و هم برای گوگل! بخاطر سرعت پایین سایت جایگاه شما در نتایج جستجو افت خواهد کرد. بنابراین انتخاب یک هاست معتبر به شما کمک میکند تا سرعت لود خوبی را برای کاربران فراهم کنید.
یک هاست خوب چه ویژگیهایی دارد؟
تا اینجا انواع هاست را شناختیم. حالا برای خرید این هاستها، باید به چه پارامترهایی توجه کنیم؟ در سرویسهایی که شرکتهای میزبانی وب ارائه میدهند آیتمهای مختلفی وجود دارد. در این بخش با ویژگیها و مشخصات یک هاست خوب آشنا میشویم. تا بتوانید خودتان درست و غلط را یاد بگیرید و بهترین هاست را با توجه به نیازتان تهیه کنید.
۱. پهنای باند (Bandwidth)
هنگام خرید هاست حتما با عبارت پهنای باند روبرو میشوید. احتمالا شما هم تجربه کردهاید که در مواقع شلوغی سایتی برایتان باز نشود. گرفتن کارنامه کنکور در لحظه اعلام نتایج را یادتان هست؟ یا ثبت نام پیش فروش ایران خودرو. برای اینکه تعداد زیادی از کاربران بتوانند همزمان یک سایت را ببینند به پهنای باند بالا نیاز است. پهنای باند درست مثل یک اتوبان است. هر چقدر این اتوبان عریضتر باشد خودروهای بیشتری از آن حرکت میکنند و کسی پشت ترافیک نمیماند.
برای تخمین، باید حجم اطلاعات سایت و میزان بازدید را در نظر بگیرید. (البته نوع کاربری سایت هم مهم است. مثلا سایتهای دانلود فیلم و آهنگ به پهنای باند بالایی نیاز دارند.) در سایتهای معمولی، میتوانید حجم هر صفحه را حساب کنید و آن را در میانگین بازدید روزانه ضرب کنید. مثلا اگر هر صفحه سایت ۲۰۰ کیلوبایت باشد و روزانه ۴۰۰ بازدید کننده دارید، عدد ۸۰۰۰۰ کیلوبایت (یا ۸۰ مگابایت) بهدست میآید.
حالا با ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس ببینید هر کاربر میانگین به چند صفحه از سایتتان سر میزند. مثلا ۵ صفحه. ۸۰۰۰۰ را در ۵ و نتیجه را در ۳۰ روز ماه ضرب کنید، تا پهنای باند موردنیاز ماهانه “حدودی” بهدست بیاید.