Voip چیست

Voip چیست

voipچیست؟

مقدمه در مورد ویپ (VoIP)

به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد. تا ۳۰ سال پیش واژه ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود.

ویپ VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ است. بنابراین در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، استفاده می شود.به اینکه صوت می‌ بایست جهت انتقال از طریق شبکه IP به بسته‌ هایی از جنس دیتا تبدیل شوند، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید انجام پذیرد.

انواع voip

انواع voip

انواع مختلفی از VoIP وجود دارد که نمونه هایی از آن استفاده از خدمات چت در شبکه MSN، Google Talk یا Yahoo Messenger و Skype است اما تمامی این موارد جز سامانه های اختصاصی محسوب می شوند.

به عنوان مثال زمانی که بخواهید با شخصی با استفاده از بستر MSN مکالمه نمایید طرف دیگر مکالمه نیز نیازمند MSN است. این موضوع درباره Yahoo Messanger و Skype نیز وجود دارد. این نرم افزار ها از سامانه های خاص خود استفاده می کنند که به صورت آزاد وجود ندارد و به راحتی با سایر سامانه ها یکپارچه نمی شوند.

voip واقعی بر مبنای سامانه SIP قرار دارد که یک استاندارد محسوب می شود که در این بستر هر دستگاهی که با پروتکل SIP سازگاری داشته باشد قابل استفاده می باشد و حتی نیازی به استفاده از یک رایانه شخصی ندارید.

روند انتقال دیتا در شبکه ویپ

ارزان بودن به کارگیری شبکه ی داده جهت انتقال صوت، استفاده بهینه از پهنای باند، توانایی ارسال با نرخ بیت های مختلف، امکان انتخاب کیفیت مکالمه و در نتیجه تعیین میزان هزینه از طرف کاربر و اضافه نمودن سرویس های جدید از مزایای این تکنولوژی می باشند.

مزایای ویپ (VoIP)

این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده می کند که هزینه ی کابل کشی مجزا را از میان می برد. هم چنین در صورت جابجایی محل، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.
سازمان هایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانس ها در بستر VoIP استفاده می‌ نمایند، از هزینه های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت های کاربران جلوگیری می کنند.
امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی در سازمان‌ها و حتی سیستم های خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش می باشد
کاربران از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر
گسترش وافزودن کاربر در این سیستم ها به سادگی انجام پذیر است

مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می دهند که از طریق آن می‌تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید

از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترکیب کارکردهای صدا و دیتا

کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی

امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روش‌های پیاده سازی)

پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ

قابلیت برنامه نویسی راحت تر و توسعه و در نتیجه یکپارچگی با سیستم های مختلف

پشتیبانی از کلیه امکانات مخابراتی کنونی و حتی ارایه خدمات جدید، با هزینه‌ی بسیار پایین و سهولت اجرایی بالا

امکانات ویپ (VoIP)

بااستفاده ازاین سرویس،در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می توان برای او پیام گذاشت.
تمامی مکالماتی که دربستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد، ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.
بانصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر فراهم می‌باشد.
بااستفاده ازاین ویژگی، قابلیت ارسال فکس های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت
امکانات شبکه ای جهت فرستادن پیام های صوتی به ایمیل می باشد.
ابتداپیامی برای مخاطب پخش می شودکه برای ارتباط باهربخش شماره ای اعلام می‌شود.سپس کاربربا انتخاب شماره‌هابه بخش مورد نظرش هدایت می شود.
درصورت اشغال بودن خط شما، تماس های مخاطبان شماازدست نرفته بلکه درصف قرار داده می شوند
این امکان وجود دارد که تمام تماس های کاربران به صورت گزارش دراین سیستم ذخیره شود

 محدودیت‌های ویپ (VoIP)

تکنولوژی VoIP دارای محدودیت های مختص به خود است مهمترین مسئله در ارتباط کیفیت صدا است.تکنولوژی ویپ، ‌صوت را به داده دیجیتال تبدیل و پس از قرار دادن در بسته های اطلاعاتی آن ها را از طریق شبکه IP، ارسال می نماید.همانند سایر نوع‌های داده، بسته‌ های اطلاعاتی ممکن است با همان اولویتی که ارسال شده اند به مقصد نرسند. سیستم دریافت کننده قادر به بازسازی مجدد بسته های اطلاعاتی صرف نظر از اولویت دریافت آن ها می باشد. ماهیت تبدیل صوت به صورت بلادرنگ است و این بدان معنی است که در صورتی که بسته های اطلاعاتی با اولویت ارسال در مقصد دریافت نشوند،‌ در زمان بازسازی مجدد داده (تبدیل داده دیجیتال به صوت) سکوت را شاهد خواهیم بود؛ برای غلبه بر این مشکل تمهیداتی از قبیل استفاده از پروتکل‌ های RTCP ارائه شده است که مسایلی از این دست پیش نخواهد آمد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *